مکتب انقلاب اسلامی در ادامه مکتب حسینی است/امام حسین(ع) از آن همه بشریت است
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۳۲۸۶
«شیخ عبدالله جبری» دبیرکل حزب الامة لبنان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بینالملل خبرگزاری تقریب، در رابطه با نقش نهضت امام حسین(ع) در حفظ اسلام از انحرافات فکری و آموزههای قیام کربلا در مبارزه با مستکبران در زمان کنونی، اظهار داشت: سخن از امام حسین(ع) آسان نیست.
وی تصریح کرد: افراد بسیاری در مورد سیره امام حسین (ع) سخن گفتهاند، اما مهمترین و تاثیرگذارترین محور این سخنان در رابطه با اهداف امام حسین(ع) در نهضت کربلا بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شیخ جبری، عاشورا را حامل درسهایی برای همه اقشار جامعه خواند و تاکیدکرد: برهمه ما لازم است که حقیقت حسین(ع) را بشناسیم تا قلوب ما به او نزدیک شود و از او بهره ببریم.
وی با بیان این که امام حسین(ع) جان شریف خود، خانواده و یارانش را فدای دین جد بزرگوارش کرد، تا آن را از انحرافات حفظ کند، گفت: کسی که تاریخ زندگی امام حسین(ع) در زمان پیامبر(ص)، پدر و مادر و در زمان شهادت برادر بزرگوارش تا زمانی که فرستاده یزید برای گرفتن بیعت نزد ایشان را به خوبی بداند، حقیقت او را خواهد شناخت.
دبیرکل حزب الامة لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت مطالعه در مورد امام حسین(ع) از منظر کربلا اظهار داشت: امام حسین(ع) از ما نمیخواهد که برای شخص او گریه کنیم بلکه او از ما میخواهد برای دینی که دچار انحراف شده بود و این تحریف در هر زمانی وجود دارد، گریه کنیم.
وی ادامه داد: ما باید هم برای او بگرییم و هم برای حفظ اسلام به او اقتدا کنیم. این اشکها اگر جانهای ما را شست و شو ندهند و پاک نکنند، چه ارزشی دارند؛ پوشیدن لباس مشکی، اگر خدای نکرده قلبهای ما سیاه باشد، چه فایدهای دارند؛ و یا این که در مراسم سوگواری شرکت کنیم اما نماز نخوانیم یا آن را سبک شماریم.
آموزههای قیام امام حسین(ع) برای همه اقشار جامعه
این عالم اهل سنت با بیان این که امام حسین(ع) با شهادت خود درسهای زیادی به ما داد، تصریح کرد: اولین درسی که ما از امام حسین(ع) میآموزیم، آن است که عقیده برتر از زمین و ایمان برتر از وطن است و اسلام ما شایستگی آن را دارد که در راه آن قربانی شویم.
وی خاطرنشان کرد: او نوه پیامبر(ص) است و همه او را دوست دارند. او در آن زمان میتوانست، مکانهایی که در سلطه سرکشان بود، را ترک کند اما او تسلیم شدن و زندگی در سایه ظلم را رد کرد.
وی افزود: یکی از آموزههای امام حسین(ع) به نهایت یقین به این امر است که خداوند یاری کننده و تایید کننده کسی است که دین او را یاری کند. هرکه با خدا باشد، خداوند با اوست.
«شیخ عبدالله جبری» با بیان این که هر کدام از ما باید به تکلیف خود عمل کند، و نتیجه نزد خداوند متعال است، تاکیدکرد: امروز مجاهدان در فلسطین و لبنان به تکلیف خود عمل میکنند و خود را مجهز میکنند و یقین دارند که یاری و تایید از سوی خداوند تبارک و تعالی است.
وی اظهار داشت: ساعت 11 و نیم شامگاه یکشنبه یکی از درگیریها با دشمن صهیونیستی در فلسطین اشغالی به پایان رسید. این درگیریها دشمن را به لرزه درآورد و به او فهماند که نمیتواند تا هرزمانی که بخواهد به دشمنیهای خود ادامه بدهد.
دبیرکل حزب الامة لبنان خاطرنشان کرد: بعد از نبرد سیف القدس حدود یک سال و نیم پیش، همه معادلات تغییر کرد و امروز معلوم شده است که موشک در برابر موشک قرار دارد و مقاومت قادر است به هر دشمنیای در هر مکانی از فلسطین اشغالی و مناطق اشغال شده پاسخ دهد.همین طور در سال 2000 و 2006 در لبنان و پیش از آن در سوریه و امروز اگر دشمن فکر کند که میتوان به جمهوری اسلامی حمله کند.
وی ادامه داد: این از درسهای مدرسه حسینی است که هر فردی به تکلیف خود عمل کند و ظلم و استکبار را رد کند. این مکتب امام خمینی (ره) و انقلاب مبارک اسلامی است که همچنان با رهبری امام خامنهای بر همین شیوه ادامه دارد.
این عالم لبنانی تصریح کرد: امام حسین(ع) دیدگاه روشنی داشت که با همان دیدگاه مشکل را تشخیص داد. انتشار فساد و بدتر از آن استفاده از دین در راستای فساد. که این سیاست فاسد همچنان ادامه دارد.
وی افزود: متاسفانه امروز بسیاری از عالم نماها دعوت به فتنه میکنند و آمریکا و اسرائیل از آنها برای اجرای پروژههای خبیثانه خود بهره میبرند.
وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) فرمود من برای اصلاح امت جدم خروج کردم. هدف او اصلاح و انسانسازی بود. امام حسین(ع) بسیار حریص بود بر این که انسان بر اساس عقیده صحیح انسانی و ارتباط محکم با خداوند تعالی تربیت شود.
«شیخ عبدالله جبری» ادامه داد: امروز این سوال مطرح است که نقش ما در ادامه یافتن این مسیر مبارک چیست؟
ضرورت حفظ وحدت و مبارزه با هر نوع تفرقه
وی گفت: در وهله اول باید ارتباط ما با خداوند محکم باشد، و آگاهی را در جوامع خود نشر دهیم و همگان را علیه آمریکا، اسرائیل و ایادی آنها در منطقه بسیج کنیم. ما باید وحدت خود را حفظ کرده و با تفرقه خواه بین پیروان یک مذهب واحد و یا پیروان مذاهب مختلف اسلامی مبارزه کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما نباید راه امام حسین(ع) را به یک مذهب و یا حتی یک قوم واحد منحصر کنیم بلکه راه و مدرسه امام حسین(ع) از آن همه بشریت است.
منبع: تقریب
کلیدواژه: امام حسین ع کربلا امام حسین ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
گفتمانِ زوال اسرائیل با تلاش امام از داخل ایران آغاز شد، توسط رهبر انقلاب تداوم یافت، به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازی برای مواجههی مستقیم کشورمان با اسرائیل و یا بهتر است بگوییم صهیونیزم جهانی و رو کردن اهداف پنهانی آنها نزد افکار عمومی جهانی بود؛ زیرا آنچه که از فساد، فقر و نیز رکود در عرصههای مختلف اجتماع، در ایران رقم میخورد، به سبب نفوذ صهیونیستها در ارکان حکومت دستنشانده پهلوی بود. امام خمینی (ره) آغازکننده چنین حرکتی در سطح گسترده بودند و خود نیز در سخنرانیهای متعدد بر تقدم دشمنی صهیونیستها نسبت به آمریکا و شوروی و امثالهم تأکید داشتند؛ به عنوان نمونه در سخنرانی خویش در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی فرمود «امروز نباید فکر بکنیم ایران چه جور است. ما امروز فکر بکنیم دنیا چه خبر است، تکلیف ما در مقابل دنیا چیست. همین جنگ تحمیلی را درست کردند، نقشهای که صهیونیستها دارند عملی بشود. از یک طرف نگذارند اسلام تحقق پیدا کند، اگر اسلام در ایران تحقق پیدا کند و قهراً در ممالک دیگری هم خواهد رفت و رفته است هم، آن وقت آن بساط آنها، بساط صهیونیستها برچیده میشود، آمریکا و شوروی دستش از ممالک اسلامی قطع میشود.» (15 شهریور 1362) این مطلب فصل جداگانهای از مطالعات اندیشمندان را به خود اختصاص داده که شرح آن در این مطلب نمیگنجد.
در همین راستا گفتمان مهمی که امام بزرگوار ما آغاز کردند و نسبت به آن تا انتهای عمر خویش تأکید داشتند، مسئله آزادی فلسطین از چنگ اسرائیل غاصب بود. معرفی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس حرکتی راهبردی از سوی امام بود تا به همگان نشان دهند که مسئله فلسطین و مبارزه با صهیونیستها و سرکوبی آنها یکی از سیاستهای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین این گفتمان همان طور که اشاره شد، با مبارزه از داخل ایران آغاز شد و به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است.
تحقق عصر ظهور مسیح با تصرف اراضی قدس! / بررسی دیدگاه عالمان یهود درباره اشغال فلسطیناین راهبرد امام توسط جانشین خلف ایشان یعنی رهبر معظم انقلاب در طول دوران رهبریشان تداوم داشت. ایشان در سخنانی، صهیونیستها را پدیدهای شیطانی دانستند که باید با او مبارزه کرد. ایشان در این باره فرمود: «مبارزه با پدیده شیطانی تروریسم را تکلیفی تخلفناپذیر برای خود میدانیم و تلاش در راه این مبارزهی بزرگ را با قدرت ادامه خواهیم داد بحول الله و قوته.» (1390/04/03) و در جایی دیگر، حمایت از فلسطین و مبارزه با صهیونیسم را از سیاستهای راهبردی نظام معرفی کرده، فرمود «کسانی که از روز اولِ انقلاب، یکی از برنامهها را مقابله و معارضه با نفوذ و اقتدار صهیونیستها قرار دادند، با محاسبه این کار را کردند. این برنامه، طبق مصالح کشور و مصالح عمومی جمهوری اسلامی و مردم ایران انتخاب شده است.» (1379/09/25) و نیز در سخنانی تأکید داشتند «حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.» (1380/02/04) محور بعدیِ مبارزه با صهیونیسم جهانی توسط امام، ریشهکن کردن آن از منطقه و جهان است که در ادامه به آن اشاره میشود.
.
اما، امام خمینی (ره) پا را فراتر گذاشتند و مسئله نابودی و زوال اسرائیل را در اندیشه مسلمانان جهان پروراندند؛ اندیشهای که سالها پس از فوت امام به عنوان آرزویی دستنیافتنی تلقی میشد، اما اکنون با توجه به حوادثی که در جهان علیه صهیونیستها اتفاق میافتد، به این آرزو نزدیکتر میشویم. امام بارها در سخنرانی خویش، اسرائیل را یک غده سرطانی در بین جامعه مسلمین میدانستند که باید زودتر این غده را جدا کرد. ایشان در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما در سال 62 اینطور فرمود «من امیدوارم که ان شاء الله این غده سرطانی در بلاد مسلمین و آن غده سرطانی در آن طرف بلاد مسلمین که آنجا اسرائیل است و اینجا حزب بعث است، ان شاء الله خداوند ریشه این را بکند.» (09 اسفند 1362) یا در جمع مهمانان داخلی و خارجی در جشن پیروزی انقلاب درباره لزوم اجتماع مسلمانان بر نابودی غده سرطانی اسرائیل فرمود «بیش از بیست سال است فریاد کردهایم این غده سرطانی را اجتماع کنید و از بین مسلمین بیرون کنید، بیت المقدس را از او بگیرید، کشورهای اسلامی را از این غده سرطانی آزاد کنید.» (21 بهمن 1360)
همایون: یهودیان اسرائیل در دو نوبت سرکوب میشوند! / با پیروزی انقلاب اسلامی نبرد آخرالزمانی سرعت گرفت + فیلمبنابراین امام آغازکننده گفتمان نابودی اسرائیل و بلکه آغازگر مبارزه تن به تن با این رژیم منحوس بود و در این باره نیز رهبر معظم انقلاب همین گفتمان را تداوم دادند. ایشان در سخنانی درباره اینکه امام خواهان نابودی اسرائیل بود، فرمود «امام بزرگوار همان کسی است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستی یک غدّهی سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است.» (1392/06/14)
اندیشه زوال اسرائیل در تفکر رهبر معظم انقلاب، طیّ سالهای رهبری ایشان، رنگ و بویی عمیقتر به خود گرفت و تبدیل به قضیهای جدیتر شد. ایشان در این باره فرمود «نباید شک کرد که شجرهى خبیثهى اسرائیل که «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ»1، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بىشک نابود خواهد شد.» (1370/08/15) و در سخنانی دیگر تصریح داشتند که «نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی، مسألهای است که با مصالح ملتهای این منطقه سرو کار دارد.» ( 1379/09/25) همچنین در بخشی از پیامشان به حجاج بیتاللهالحرام، زوال اسرائیل را نزدیک دانسته، فرمود «بر خلاف آرزوی احمقانهی اقتدار و استحکامی که سیاستبازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر میپروراندند، این رژیم روزبهروز به اضمحلال و نابودی نزدیکتر شده است.» ( 1393/07/08) و در مهمترین سخنان خویش درباره نابودی اسرائیل که تبدیل به ترندی جهانی شد، تأکید بر این موضوع بود که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید. بنابراین دانستیم این جملهای که از رهبر معظم انقلاب در بین مردم رواج یافت، مبتنی بر پیشینیهای بود که امام خمینی (ره) عَلم آن را بلند کردند و بارها توسط رهبر معظم انقلاب تکرار شد و در صحنهی عمل هم تبدیل به مبارزه مستقیم شد.
---------------
پاورقی:
1. اشاره به آیه26 سوره ابراهیم: «وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ؛ و مَثَل کلمه ناپاک [که عقاید باطل و بی پایه است] مانند درخت ناپاک است که از زمین ریشه کن شده و هیچ قرار و ثباتی ندارد.»
انتهای پیام/